tirsdag 6. februar 2018

Utgravning av kvinnegrav fra vikingtid

Harald Lundstein har laget denne flotte videoen om utgravning av en kvinnegrav fra vikingtid som jeg var med å finne høsten 2012. Ta forøverig en titt på hjemmesiden til Harald. Der er det noe for alle å enhver. Hjemmesiden hans finner dere her

Det var Harald Hoel som først kom over denne graven da han fant noen biter av en ihjel pløyd skålspenne. Var med å søkte i området rundt denne for å finne flere biter. Vi fant flere små fragmenter. Så hadde vi et signal som vi gravde på, og ca 15 cm ned i hullet detter det plutselig ut en trefliket spenne... Da så vi samtidig kull og beinrester. Da skjønte vi at her var det en grav, og all vidre graving stoppet opp og vi kontaktet fylkesarkeologen i Hedmark.

Husker godt svaret hans da jeg fortalte hva vi hadde kommet over. Det var bare "OI". Dette var på en søndags ettermiddag, så han kom da til stedet noen dager etterpå for å målet inn området og sikre de kull og beinrestene som lå i hullet. Vi hadde tatt vare på bitene av skålfibelen og trefliket spenna som vi ga til arkeologen da han kom. Grunneier fikk også beskjed om funnet, og han syntes det var stas at vi fant noe slikt der.

Trefliket spenna som lå i hullet. Bilde tatt av KHM.
Rester av skålspenna som ble funnet. Bilde tatt av KHM


Når man ser på området der denne grava ble funnet, så er det ikke noe som skulle tilsi at det skulle være en grav der. Riktig nok er det registert noen gravhauger 3-400 meter unna. Men funnet ble gjort på en stor slette. Vi søkte i området der, siden vi har blitt fortalt at det har ligget en mindre gård der som nå var revet. Vi fant noe spor fra den, slik som teglestener og noen metallgjenstander, samt noen blykuler som man finner på mange plasser.

I 2013 ble det gjort en nødutgravning av kulturhistorisk museum, for å sikre eventuelle resten av det som lå igjen i grava. Ingen kostnader for grunneier i forbindelse med denne utgravningen. Ble også før det kjørt med georadar over plassen, og man tror det kanskje kan være flere graver der. Men disse ble dessverre ikke undersøkt i denne omgang. Jeg hadde store forventlinger til utgravningen. Trodde at det skulle ligge mer nede i selve grava, slik som glassperler, og andre bruksgjenstander som en kvinne hadde og fikk med seg i graven. Men dessverre var det lite som lå igjen. Var noen korrodert jern som lå igjen og lite annet. Spørsmålet er om plogen har dratt med seg flere gjenstander utover jordet, eller om det er blitt plukket opp av uærlige sjeler som ikke har meldt i fra. Blir bare spekulasjoner. Kvinnen ble nok brent et annet sted, før hun fikk sitt siste hvilested der hun ble funnet.

I fjor søkte jeg på samme området, og da fant jeg en liten øks fra VT og en bit til av skålspenna. Altså et lite stykke unna selve grava, siden vi skal holde oss godt unna slike steder som er automatisk fredet. Om øksa stammer fra grava eller en annen grav/tilfeldig mistet vet jeg ikke. Men skålspennebiten som jeg fant, tilhører ihvertfall til den skålspenna som Harald kom over. Det ble bare funnet en skålspenne, og kanskje denne biten jeg fant, tilhører den andre? Har stoppet vidre søk der da jeg må snakke med de rette instansene med tanke på vidre søk.... Men det som plager meg, er at dette området vet jeg at det er blitt søkt over av andre, da jeg har observert spor og gravehull.. Så tydeligvis har det vært noen "kjeltringer" som vet om dette gravfunnet og tatt seg til rette.  Jeg varslet fylkesarkeologen om dette da jeg oppdaget dette.

Øksa som jeg fant høsten 2017
Her er nevnte video som Harald Lundstein lagde i forbindelse med utgravningen. Og noen bilder fra den dagen.

Utgravning av kvinnegrav fra vikingtiden

Bilder fra utgravningen:


Her lå det en kvinnegrav fra vikingtid
Fylkesarkeologene måler inn eksakt hvor grava ligger
Nå er også arkeologene fra KHM på plass.
Arkeologene gjør klart utstyret
Da var man i gang med utgravningen
Man tar forsiktig av det øverste laget
Min XP Deus var selvfølgelig på plass
Nærmer seg grava
Måler inn. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene
Man kan skimte grava til høyre
Noen gjenstander blir plukket og registrert
Lokalavisa var også tilstede
Noen av gjenstanden som kom opp
Harald Lundstein filmer og intervjuer feltleder
Da var man ferdig
Viktig å tette igjen etter seg 

Gjenstandene som ble plukket fra grava

3 kommentarer:

  1. En spennende utgraving hvor jeg fikk vær med å dokumentere det hele med kamera. Takker for tilliten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Du for lade battebatte så satser vi på spennende filming til sesongen igjen 😁

      Slett