onsdag 29. august 2018

Dagens funn fra Hedmarken

I dag gjorde jeg og Brit Annie Hoddø nye oldsaksfunn på to forskjellige gårder. Det ble en flott dag for oss begge da vi gjorde funn fra merovingertid og vikingtiden. 

Det ble henholdsvis en ravnefibel fra merovingertid og en knopp til en likarmet fibel fra vikingtiden. Ravnefibelen ble funnet etter ca 10 min søking. Den lå ikke mer en ca 10 cm nede i bakken. Hadde fått en liten bøy i stjerten som ikke synes når man ser den ovenfra. Heldigvis var den ikke knekt. Da jeg så den, fikk jeg "hjerneblødning". Tok en dans ute på jordet, vel, dans og dans fru Blom. Var da en eller annen form for dans. Akkurat i det jeg er ferdig med gledesutbruddet, kommer bonden kjørende inn på gården. Håper han ikke så meg, tenkte jeg. Jeg ropte på han og ba han om å komme for å se på funnet.

Han lurte på om jeg hadde tatt en krigsdans og bare lo. Fader tenkte jeg: "Så han meg allikevel?" Men latteren satt jo løst, så da tenker jeg at det ikke var så ille. Han var veldig fornøyd og ba meg sende bilder så for jeg har fått fikset det. Og det har jeg nå gjort. Moro med slike grunneiere som er litt over middels interessert i historien på gården sin. Er jo dem som ikke bryr seg nevneverdig.

Dette er min første ravnefibel/fuglefibel av denne typen som jeg har funnet. Har funnet halen på en for noen år siden, men det var i Danmark, og så har jeg funnet en annen type fuglefibel. Så nå kan jeg krysse av denne typen på lista. Som kjent så hadde Odin to ravner. Hugin og Munin. Man tenker at dette skal forestille en av dem. Og nå dukker jo funn fra merovingertiden opp på løpende bånd.

Kan lese mer om Hugin og Munin her

 Denne fuglen er 5 cm lang.

Ravnefibel fra merovingertid. 
Men tidligere på dagen var jeg og Brit på en annen gård som vi gjorde noen funn på i fjor høst. Kornet var nå tatt der, så vi gikk da på en ny del av gården som vi ikke fikk gått noe særlig på i fjor da det var pløyd og altfor bløtt til å søke der. Det var veldig lite signaler der, var mye små aluminiumsbiter som lå rundt på jordet. Så vi var egentlig på vei tilbake til bilen da Brit gjør et interessant funn. Jeg trodde det kunne være en del til en skålformet spenne fra vikingtid, men var også inne på at den også kunne ha sittet på en likarmet spenne. Og mistanken min viste seg å være ganske så riktig denne gangen. Det var den midtre delen til en likarmet spenne som Brit hadde funnet. Prøvde å lete etter flere biter av den spennen, men dessverre var det ikke noe mer å finne i området rundt funnstedet. Forhåpentligvis dukker det opp mer i forbindelse med pløying.  Hvis dere ser på illustrasjonen fra Harjas fibeltabell, vil dere hvordan en hel likarmet spenne av denne type ville ha sett ut.


Oversiden av knoppen
Knoppen sett fra siden 
Illustrasjonsbilde 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar