torsdag 6. september 2018

Blant all søppel lå det noe fantastisk

Blant all søppel jeg plukket på jordet, lå det noe helt fantastisk som jeg ikke har opplevd å finne før. Trodde jeg skulle grave opp en ny aluminium bit, men det viste seg å være noe helt annet..  

I dag var jeg ute alene, ettersom Brit Annie hadde jobbet nattvakt i natt. Så hun skulle da sove. Viste ikke helt hvor jeg skulle dra. Valget stod mellom 3 gårder. Valget jeg tok, det angrer jeg ikke på. Det begynte trått. Bakken var hard og tørr, og det var tungt å grave på enkelte plasser. Og det hjalp heller ikke på motivasjonen at det bare var søppel jeg tok opp av bakken. Jern, aluminium, og annet ræl. Ingen knapper, spenner, mynter eller andre gjenstander. Men gårdens historie gjorde at jeg holdt ut. Jeg vet det kan gå lenge mellom gode signaler og gode funn. Er gjort flere flotte funn på gården, så vet at den har potensiale til å gi noen flotte funn. Og dagen i dag var intet unntak.

Etter å ha holdt på i ca 1.5 time fikk jeg inn et flott signal. Men det hadde jeg jo gjort flere ganger. Spesielt aluminium gir bra signal. Men man må grave, for det kan plutselig være noe annet. Og man vet jo med denne hobbyen, så er det mest søppel man finner. Som nevnt, signalet var bra. Setter spaden i jorda, heldigvis ikke så hardt akkurat der. Vipper opp en klump, og svinger over hullet med detektoren min. Signalet kommer fra hullet. Bruker så min fin lokaliseringsprobe (pin pointer som vi kaller det på fagspråket) og den slo inn med en gang.. Det betydde at enten var det en stor jernkladd eller så lå gjenstanden rett under jorda. Og tok bort litt jord, og der lå den i all sin glans. Ca 10 cm nede i bakken...

Jeg så det med engang hva det var... Alt rundt meg ble stille. Fuglene, og andre lyder. Jeg gikk inn i en slags transe mens jeg tok bort mer jord rundt den der den lå nede i hullet. Løftet den forsiktig opp, og siden jorda var tørr, så satt ikke jorda fast i dette fantastiske flotte funnet. En ringspenne i gull.... Jeg holdt på å gå i bakken... Måtte sette meg ned å bare stirre på den.... Tenk deg situasjonen når man blir dødsforelsket og gang den med 50, så er dere kanskje i nærheten av den følelsen jeg hadde da jeg hadde ringspennen i hånda... Etter å ha kommet tilbake til det normale, ringte jeg fylkesarkeologen og fortalte om funnet. Ville forhøre meg om det var greit at jeg fortsatte å søke, og det var det. Men om jeg da skulle finne mer i umiddelbar nærhet, så måtte jeg ta kontakt på nytt. Hører med til historien at det ikke ble gjort noe mer funn rundt der jeg fant ringspennen. Gjorde noen andre funn andre steder, men det kommer jeg tilbake med i et annet innlegg. Registrerte GPS koordinatene og gjorde det formelle rundt et funn. TAG and BAG. Men før jeg la den i en funnpose, så måtte jeg lage en film, som sikkert flere av dere har sett inne på min facebook side. Om dere ikke har sett den, så kan den sees her . Må ha facebook for å se den.

Flotteste ringspennen fra middelalder i gull. Ser fire drage hoder
på den. Hodene går mot hverandre. Alt er inntak. Er også to fordypninger
rund rota på nålen. 
Funnet av Terje Roger Olsen 
Tok så kontakt med bonden som heldigvis var hjemme, slik at han fikk se den. Fikk kaffe og hadde en god prat med han. Han syntes at dette var utrolig moro, at jeg fant noe slikt på gården hans. Var ihvertfall ikke hvem som helst som hadde et slikt smykke i middelalderen. Fantasien min er rimelig vill, så den skal jeg nok ikke dele her i kveld. Men at det var en kar høyt oppe på rangstigen, er jeg ikke i tvil om, uten at jeg skal si at jeg er noen ekspert på befolkningen og deres hverdagslige ting. Men tenker at gullsmykker i middelalderen, var det ikke den vanlige mannen og damen som hadde.

Så dagen i dag glemmer jeg aldri. Dette er nok det flotteste funnet jeg har gjort når det gjelder enkel gjenstand. Ihvertfall ligger den helt i toppen sammen med par andre gjenstander. Noe slikt vil jeg nok aldri finne igjen... Tror jeg.... ;)

Den er 1.7 cm bred og veier 3.2 gram

Baksiden er helt glatt. 
Eneste "skaden" er nåla er litt bøyd. Dette har trolig skjedd da
den en gang ble mistet. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar