lørdag 22. august 2020

Amatørarkeologer gir arkeologer en unik mulighet

 

Likarmet draktspenne
Man skal ikke mange årene tilbake der arkeologene og museene nesten ikke hadde funn fra merovingertiden (550 - 750 e.Kr) i magasinene. Ihvertfall det jeg har blitt fortalt.  Man hadde f.eks masse funn fra vikingtiden. Hvorfor var det så lite funn fra nettopp merovingertiden? Det er nettopp der vi amatørarkeologer nå kommer inn i bildet. 

Siste årene kommer det inn funn fra alle kanter av landet som blir levert inn til fylkene, og mer kommer. Og mange av disse funnene er fra dem "ukjente" merovingertiden. Takket være ærlige detektorister har nå arkeologene fått en unik mulighet til å forske på denne tiden som man kanskje ikke kjenner til så godt, slik som vikingtiden. De har fått en unik mulighet som de knapt drømte om for få år tilbake. Jo takk, bare hyggelig ;) 

Er 2 gjenstander som går igjen av funnbildet. Det er de koniske spennene. De små runde draktspennene som er lett gjenkjennelige på stilen. Noen er mer elegante en andre. Dette må ha vært draktspenner som de fleste brukte på den tiden uten at jeg skal si noe helt sikkert. Men at det er mange av dem, det er det liten tvil om. I Norge vet jeg om ca 170 funn med metalldetektor. Tallet er nok helt sikkert høyere. Bare i Innlandet er det ca 70 funn alene. Da er det enkelt å tenke at opprinnelsestedet er fra Innlandet så har det spredd seg utover. I Danmark som vi liker å sammenligne oss med, er det knapt gjort et funn av en slik spenner. Har selv 8 slike funn. Bare i år har jeg funnet 4 stk. 2 senest denne uka fra samme jordet. 

Bilde av den jeg fant på torsdag, som lå ca 20 meter nedenfor den likarmet spennen som jeg har bilde av lenger ned i innlegget her. Denne lå ca 20 cm nede i bakken

Vekt: 12 gram 
Omkrets: 30 mm 
Høyde: 9 mm 



Den andre gjenstanden som går ofte igjen er disse små likarmet spennene eller bøylefibler som de også kalles for. Ser man den fra siden så kan den se ut som en larve som åler seg fremover. Har ingen oversikt over hvor mange som er funnet av disse. Men det er mange. Selv har jeg etter det jeg har telt 13 slike funn på de årene jeg har drevet med metallsøking. Funnet både hele og i biter. Den jeg fant på onsdag var i veldig god stand og lå ikke langt under bakken. Ca 5 cm. Denne lå ca 20 meter ovenfor den koniske spennen over. 

Likarmet spenne: 

Vekt: 6.7 gram 
Lengde: 29 mm
Bredde på kulen: 11 mm
Bredde på fot: 7 mm 
Høyde: 14 mm






Skal også nevnes at det dukker opp flotte ravnespenner og små skålspenner rundt omkring. Men de er foreløpig i mindre tall om man skal sammenligne de med koniske og likarmet spennene. Skal bli spennende å følge med på forskningen av disse funnene videre. At arkeologene nå har fått en enorm mulighet til å forske på denne tiden på grunn av alle funnene på grunn av oss "amatøer" er det ihvertfall liten tvil om. Så jeg håper noen virkelig setter seg inn i denne tidsperioden. En stor sjanse for arkeologistudenter/spirer. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar