onsdag 29. august 2018

Nye flotte funn fra Hedmark

På søndag var jeg og Brit ute på nye eventyr. Vi var ute på en gård som vi har funnet endel oldsaker fra tidligere søk. Det spesielle er at det ikke er gjort noen funn fra merovingertiden enda. Men det skulle endre seg denne dagen. 

Det er gjort funn fra steinalder, muligens bronsealder, romertid, folkevandringstid, vikingtid og middelalder, men ikke folkevandringstid. Dette hadde jeg og arkeologen også snakket om at det var rart at det ikke hadde kommet noen funn fra denne tiden enda. For det blir funnet mye merovingertid rundt omkring på gårdene der man går med metalldetektor. Faktisk har merovingertidsfunn i Norge nærmest eksplodert de siste årene. Dette takket være detektorister som er opptatt av å ta vare på den norske kulturarven.

Men på denne gården manglet det altså funn fra denne tiden. På søndag skulle det endre seg. Etter å ha gått i ca 1 time fikk jeg inn et signal som mange ganger før. Man vet jo aldri hva som ligger under bakken når man graver. Signalet var bra, men det er ikke det samme som at gjenstanden i bakken er bra. Det er mye søppel som gir bra signaler, men innimellom dukker det opp flotte saker, slik som denne gangen. Jeg så med en gang at dette var en fibel. En skivefibel som vi kaller det. Fibel er et ord vi bruker på smykker fra oldtiden. Kan også bruke spenne, smykke osv... Kjært barn har mange navn.

Jeg var usikker på om den var fra merovingertid eller vikingtid. Jeg trodde og håpet at det var merovingertid. La den ut på en ID-gruppe på facebook, og fikk raskt svar fra Tobias Bondesson at dette var fra merovingertid. Endelig tenkte jeg, da har man gjort funn fra merovingertiden også. Derfor var jeg ekstra glad for dette funnet. Er stort sett glad for alle funn som er veldig gammelt. For det første fikk man bekreftelse på at det er merovingertidsfunn på gården, og for det andre er dette min første skivefibel fra denne perioden. Koniske spenner fra merovingertiden skal ikke forveksles med skivefibel.  
Skivefibel fra merovingertid
Nåleholder og nålefeste
Etter å ha tagget og bagget funnet. Altså registrert funnet med alle opplysninger som GPS koordinater og annen informasjon til fylkesarkeologen og kulturhistorisk museum i Oslo tok vi en liten pause da det kom endel regn. Det varte heldigvis ikke så lenge. Det ble gjort flere funn denne dagen som jeg måtte registrere. Det var blant annet et beslag fra middelalder, en bronse ring av ukjent bruk og alder, og en bit av det som kan vise seg å være fra en armring fra vikingtid. Fylkesarkeologen i Hedmark er varslet om alle funnene. 

Beslag fra middelalder

Bronse ring. Ukjent bruksområde og alder. 
Bit av en muligens armring fra vikingtid


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar